PRESSITEADE: Võru Gümnaasiumi hakkab uuest õppeaastast juhtima tehisaru
Pressiteade 01.04.2025
Koostöös programmeerimiskooliga kood/Võru hakkab Võru Gümnaasium katsetama üldhariduskooli juhtimist tehisaru poolt. Uuest õppeaastast võtab koolijuhtimise ülesanded enda kanda innovaatiline tehisaru nimega AI-Var, kooli- ja õppejuhi ametikohad koondatakse.
Koolijuhtimine tähendab tänapäeval väga nõudlike rollide kogumit, milles oodatakse ekspertsust nii finants-, juriidilistes kui haldusküsimustes, strateegilises juhtimises, personalitöös, kommunikatsioonis ja kümnetes teistes valdkondades. Juhid peaksid olema tõhusad õppimiskultuuri ja -kogukonna loojad, haridusfilosoofiliste pöörete mõtestajad, sildade loojad hariduspoliitika ja praktika vahel, katkematult võimelised toimetama pidevalt muutuvas ja ebakindlas maailmas ning seejuures suutma hoida oma inimesi. Seetõttu on inimvõimete piir haridusjuhtimises kätte jõudnud ja üliinimlike ootuste tõttu otsivad koolijuhid lahendusi, kuidas neid siiski oleks võimalik täita.
Ühe võimaliku lahendusena nähakse kood/Võru programmeerijate loodud tehisaru AI-Var, kes on alati kohal, kõike ja kõikjale jõudev, innustav ja väsimatu juht. Tal on imeline võime tõhustada töövooge ning automatiseerida igapäevaseid rutiinseid ja aeganõudvaid ülesandeid. AI-Var kohandub kiiresti ega vaja aega mõtlemiseks ja mõtestamiseks. Kaasab kiirelt ja tõhusalt, lahenduste väljatöötamisel toetab ja arvestab alati erinevate osapoolte seisukohtadega. Ta ei lase tujudel ega tunnetel oma tegemisi mõjutada, tagab personaalse ja võimestava lähenemise, on suurepärane inimeste ja protsesside juht, millele on rõhu asetanud ka haridusjuhtide kompetentsimudel. „Ta on valmis üheaegselt toetama nii õpilasi kui õpetajaid kõikide ettetulevate küsimuste puhul. Probleemid lahendatakse loetud sekunditega. Ka ei vaja AI-Var koolijuhina puhkust, enesearengut ega atesteerimist, piisab ühest korralikust restardist või ümberprogrammeerimisest,“ kõneleb koolijuht Karl Kirt.
Õpetajaskonnas on värske uudis tekitanud esialgu kerget segadust, ent nähakse juba ka positiivseid külgi: „AI-Var lubas õpetajaid toetada TI-Hüppel, võimaldades neile kaasaegsed tehisintellekti õpetamistööriistad.“
Töö kaotavad kooli- ja õppejuht otsust traagiliselt ei näe. „Saabki pisut hinge tõmmata ja rahulikult suve nautida. Eks siis paistab, kuidas edasi. Kui üks uks sulgub, avaneb teine,“ sõnab õppejuht Annely Hindrikson.
Haridus- ja Teadusministeerium koolipidajana on pilootprogrammis osalemise heaks kiitnud. Koolile ostetakse generaator, et elektrikatkestuste puhul tagada AI-Vari järjepidev toimimine. „Kui AI-Var end Võrus õigustab, hakatakse analoogseid süsteeme juurutama ka teistes Eesti koolides. Juhtimiskulude optimeerimisest tekkiv sääst suunatakse õpetajate palkadesse ning õppe- ja töötingimuste parandamisse, “ teatas ministeeriumi esindaja. Hetkel tegeletakse tema sõnul infoturbe halduse süsteemi (E-ITS) rajamisega ning projekti infoturbestandardile vastavuse saavutamisega. Ka on tarvilik üle vaadata õigusruumiga seotud küsimused.
Töö- ja juhtimiskultuuri parendamise vajadusele ning inimeste arendamise ja toetamise puudulikule võimekusele koolides on viidanud korduvalt ja üksteisest sõltumatult erinevad uurijad: rahvusvaheline õppimise ja õpetamise uuring TALIS 2018, õpetajate järelkasvu tegevuskava töörühm (2021), Arenguseire Keskuse raport õpetajate järelkasvu tulevikust (2023), Mõttekoda Praxise uuring „Vaimse tervise ja hariduse valdkonna probleemid ning lahendused“ (2023).